Acupunctuurtheorie en Diagnosetabel

Acupunctuur in de behandeling van inwendige ziektes, chronische ziektes, psychische aandoeningen en pijn door het vrijmaken van de meridianen.

De relatie tussen meridianen en organen
Ons lichaam heeft 14 hoofdmeridianen, waarvan er 10 door de acupunctuurpunten op de huid in verbinding staan met onze interne organen. Deze organen zijn verantwoordelijk voor de werking van verschillende lichaamsfuncties en hebben elk hun eigen bijbehorende symptomen. Dit verklaart waarom acupunctuur effectief is in de behandeling van diverse ziekten, waaronder geestelijke gezondheidsproblemen.

Het belang van specifieke acupunctuurpunten en de vijf elementen
Meridiaanpunten hebben verschillende functies, maar de meest effectieve punten zijn de punten die een verband hebben met de vijf elementen (hout, vuur, aarde, metaal, water). De hele theorie van de Chinese geneeskunde draait om yin-yang en de vijf elementen. Deze punten moeten nauwkeurig worden berekend en afgestemd op de symptomen. Daarom behandel ik volgens de "vijf-elementen" acupunctuurtechniek. Na de juiste acupunctuurbehandeling kan men vaak binnen 20 minuten een duidelijke verbetering of zelfs het verdwijnen van de symptomen waarnemen.

Professionele analyse en gepersonaliseerde behandeling
Het ontstaan van ziektes is complex, omdat de organen elkaar wederzijds beïnvloeden en ondersteunen. Daarom moet een professionele acupuncturist jouw situatie analyseren. Tijdens een consult stel ik specifieke vragen om vast te stellen welke meridiaan en welk orgaan in jouw geval behandeld moeten worden.

Hoe bepaal je welke meridiaan betrokken is bij jouw ziekte?
Als je bijvoorbeeld in de lente vaak last hebt van droge ogen en daarbij ook gewrichtsproblemen hebt, dan weten we dat we ons moeten richten op de levermeridiaan.

Met behulp van de Diagnosetabel kun je een eerste indicatie krijgen van welke meridiaan mogelijk betrokken is bij je symptomen, zodat je een beter begrip krijgt van de richting van de behandeling.